FY012.jpg
'Riblets' Afdrukken
Geschreven door Johan Cleppe   

‘Riblets’

Of hoe technologische vraagstukken hun oplossingen vinden in de dierenwereld en hier dan de vissenwereld.

Tijdens de weinige vrije tijd die ik heb, kijk ik zeer graag naar informatieve programma’s en documentaires op CANAL Digital. Op deze betaaltelevisie heb je vele mogelijkheden wat betreft ontspanning. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Animal Planet en Discovery Channel. Onlangs volgde ik een vliegtuigdocumentaire. In dit programma werd luchtweerstand besproken op de romp van vliegtuigen. Vroeger was men er rotsvast van overtuigd dat men de luchtweerstand het laagst kon houden door het oppervlak van de romp en vleugels zo glad mogelijk te maken.

Nu was er een Japanse wetenschapper in de aerodynamica die kon aantonen dat een perfect glad oppervlak nog niet garant stond voor de laagst mogelijke luchtweerstand. Hij vond een betere oplossing in de dierenwereld. En nog meer specifiek bij haaien. Haaien kunnen een snelheid halen van ongeveer 70 km/h en dit bij waterweerstand (de weerstand van water is enkele keren hoger dan bij lucht).

Om deze snelheden te kunnen bereiken heeft de haai zijn typische lichaamsvorm. Het lichaam is echter niet bedekt met een huid zoals we ogenschijnlijk waarnemen; maar met grote schubplaten. Deze schubplaten zijn enkele vierkante centimeters groot en hebben geen glad oppervlak. In tegenstelling hebben ze een geribd patroon; de ribben lopen in de lengte van de haai. Deze vaststelling benutte deze wetenschapper en liet deze structuur namaken in speciale folie. De ribben op de folie hebben dezelfde hoogte als de tussenbreedte van de ribben. De geribde structuur is eigenlijk niet met het blote oog zichtbaar doch kan zeker worden aangevoeld als ruw.

Deze folie kreeg de naam ‘Riblets’ en werd gespannen en gelijmd op een stuk vliegtuigromp en-vleugel. In een windtunnel kon duidelijk worden vastgesteld dat de lucht op deze folie zo’n 50% minder oppervlaktecontract maakte, dan de stukken die niet werden bekleed met de ‘Riblets’. 50% minder luchtweerstand op het vliegtuigoppervlak is een revolutie in de aërodynamica. Na enkele vliegtuigen volledig te hebben uitgerust met deze ‘Riblets’ kon men vaststellen dat het brandstofverbruik bij deze vliegtuigen met 8% daalde. Doch is de kostprijs van bekleden van een vliegtuig met ‘Riblets’ zodanig hoog dat deze nog niet opweegt tegenover de besparing van het brandstofverbruik. Nu gaat men verder onderzoeken hoe men deze ‘Riblets’ in de praktijk economisch haalbaar kan maken.

Ook werd deze kennis en technologie van deze folie getest in de Formula1 racewagens. In deze sport is geld van ondergeschikt belang in de strijd om enkele honderden van een seconde sneller te kunnen gaan. De resultaten van deze testen worden uiteraard niet openbaar gemaakt. Maar een sterk vermoeden is er wel dat Ferrari dit heeft toegepast op de voor en achterspoiler en zijwindgeleiders. Waarschijnlijk werden om die reden deze snelle bolides angstvallig afgedekt met een zeil zodra de wagens terug in de pits kwamen. De kosten van onderzoek, testen en eventuele tijdswinst geven de ingenieurs in deze sport nu eenmaal niet graag vrij.

Zo zien we maar weer dat dieren, en in dit geval haaien, meestal een betere oplossing hebben of kennen voor onze wetenschappelijke problemen. Het is natuurlijk maar zaak of wij deze kennis of wetenschappen bij dieren willen zien of ontdekken. Bovendien is belangrijk hoe we er dan mee omgaan.

 
RocketTheme Joomla Templates